Sistemul care faciliteaza conducerea masinii, cel care poarta numele de Cruise control, stiind ca, in trecut, masinile de lux si cele de ultima generatie, erau singurele care aveau controlul vitezei de croaziera. In zilele noastre, este o componenta esentiala aproape la fiecare masina moderna. Nu numai ca ne permite sa conducem mai confortabil, dar ne permite sa controlam mai bine viteza.
Acest dispozitiv numit cruise control a fost inventat de mecanicul si inginerul Ralph Teetor in anul 1945. Primele astfel de dispozitive au fost introduse pentru prima data in Statele Unite in anii 1960, cand s-a permis conducatorilor auto sa calatoreasca pe distante lungi, uneori de mii de kilometri.
In anii urmatori, Cruise control, care se cunoaste ca si pilot automat sau tempomat, a devenit popular la masinile de lux, inclusiv pe piata europeana. A castigat popularitate si s-a imbunatatitt in mod constant, ca urmare a acestui fapt.
Sistemul care faciliteaza conducerea masinii
Cruise Control, sau pilotul automat, permite soferului sa conduca masina la o viteza constanta, atat pe teren plat, cat si in pante. In zilele noastre, pe masini este instalata o versiune electronică a sistemului. In zilele actuale, la masini este instalata o versiune electronica a sistemului.
Se poate spune ca acest sistem care faciliteaza conducerea, este doar un controler pentru acceleratie. Dispozitivul functiona anterior mecanic. Acum, constructia sa include, pe langa controler si cablaj, o parghie speciala care permite soferului sa controleze viteza masinii, functionarea sa ruland de la aproximativ 30 pana la 200 de kilometri pe ora.
Cum funcționeaza si cum se activeaza
Odata actionat de catre sofer, dispozitivul porneste mecanismele, sensorii sistemului verifica pozitia pedalelor de frana si de acceleratie, iar calculatorul masinii ajusteaza clapetele pentru a mentine o viteza uniforma, indiferent de panta traseului. Motorul primeste o doza de combustibil, mai mare sau mai mica, in functie de ce are nevoie.
Cum funcționeaza viteza de croaziera?
In primul rand, cel mai bun lucru este sa atingi viteza dorita (cele mai recente dispozitive permit accelerarea, dar aceasta nu este o solutie rentabila). Apoi apasa butonul adecvat. Aceasta poate fi pe tabloul de bord, pe o parghie separata sau pe volan, cel mai frecvent.
Un simbol caracteristic, care contine un indicator, este folosit pentru a marca pilotul automat. Cand sistemul este activat, acelasi simbol va aparea pe afisajul bordului masinii. Daca doresti sa opresti controlul vitezei de croaziera, apasa doar pedala de frana sau ambreiajul. Poti reveni rapid la ultima viteza, folosind butonul de actionare pilot automat.
Este recomandat sa folosesti acest sistem de pilot automat pe distante lungi si la viteze mai mari. Nu numai ca iti relaxeaza picioarele, dar reduce si consumul de combustibil. Soferii care folosesc controlul vitezei de croaziera, pot reduce consumul de combustibil de la 5 pana la 10 %. Dar, din pacate, cercetarile confirma ca nivelul de concentrare al soferului scade, asa ca ar trebui sa fi atent la acest lucru.
Cruise control activ
Inginerii auto nu ar exista daca nu ar continua sa imbunatateasca componentele echipamentelor auto existente. Astfel, a fost dezvoltat controlul de croaziera activ. Acest lucru permite sa menti viteza standard si sa se ajusteze pentru conditiile de drum.
Care este menirea sa actuala? Radarele integrate in masina evalueaza starea drumului, pentru a face lucruri precum a recunoaste alte masini. Controlul adaptiv al vitezei de croaziera va incetini masina ta, pe masura ce se apropie de vehiculul din fata. Masina ta va accelera la fel, daca celalat vehicul accelereaza.
Este inutil atunci cand conduci in oras, unde trebuie sa opresti de multe ori. Controlul activ al vitezei de croaziera permite chiar sa opresti masina, la unele modele. In schimb, este ideal pentru deplasarile lungi. Cercetarile arata ca acest lucru imbunatateste semnificativ siguranta soferilor. Desi este in prezent folosit in principal la masinile de clasa superioara, este de asteptat sa devina rapid optiune standard, la fel ca si predecesorul sau, mai putin avansat.
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.