Sari la conținut

Prescurtari auto folosite-partea a treia

Prescurtari auto folosite-partea a treia, si ultima, prin invitatia pentru o noua doza de cunostinte, oferite de Service Auto Malu Mare, care, de aceasta data, dupa prezentarea de partea a doua, se va concentra pe abrevierile auto cu literele din alfabet, de la O la Z.

Prescurtari auto folosite-partea a treia

In zilele noastre, tot mai multe masini sunt echipate cu dispozitive tehnice, care au fost scurtate pentru confort. Abrevierile mai comune, cum ar fi ABS, sunt frecvent utilizate. Cand primesti o intrebare despre un alt termen auto si nu-l cunosti, devine mai frustrant. Seria de abrevieri auto prezentate in acest site auto continua, prin a explica care sunt cei mai importanti termeni auto si care sunt semnificatiile lor.

OSC

Este prescurtarea pentru un sistem care monitorizeaza ocuparea scaunului unui pasager. Se conecteaza la alte sisteme ale masinii, pentru a informa soferul despre centurile de siguranta nefixate ale pasagerilor.

OTS – Senzor de temperatura ulei

La masinile care au acest senzor, soferul poate controla temperatura uleiului, care adesea creste foarte mult la masinile sport si diesel. Acest tip de senzor poate prelungi durata de viata a motorului, daca este folosit corect.

PA – asistenta parcare

Asistenta la parcare este un sistem electronic care masoara cat de departe este masina de un obstacol sau alta masina. Emite unde ultrasunete, cunoscute si sub numele de ecosonda, pentru a oferi semnale soferilor si pentru a facilita parcarea si manevrarea.

PAS – servodirectie activa

Unul dintre sistemele cele mai utilizate la masini este servodirectia. Scopul sau este de a ajuta soferul sa controleze mai bine vehiculul, prin reducerea fortei pe care trebuie sa o aplice atunci cand schimba directia de mers, sau in viraje. Este posibil ca acest sistem sa fie electric sau hidraulic.

PASE

Sistemul PASE a fost proiectat pentru a creste confortul si siguranta. Este capabil sa deschida si sa porneasca vehicule fara cheie. Pentru ca masina sa recunoasca automat proprietarul si sa deblocheze usile, soferul trebuie sa posede un dispozitiv de identificare.

PECO (Produse Etilate cu Cifra Octanica)

PECO este termenul folositi de multi in loc de benzinarie, folosit in mare parte de cei trecuti de a doua varsta si neobisnuiti cu noile denumiri de statii alimentare, gen Lukoil, Petrom, OMW, etc.

PW – Powered Window

Geamul cu actionare electrica permite deschiderea si inchiderea ferestrei masinii apasand butonul potrivit. La unele vehicule exista si inchidere automata, care functioneaza de la un buton de pe cheia masinii. Se foloseste tinand apasat butonul de inchidere si deblocare pentru o perioada de timp de cateva secunde.

RWD – tractiune spate

Aceasta abreviere se refera la un tip de vehicul care are tractiune spate si este cel mai adesea instalata la masini. Cuplul pentru un astfel de vehicul este transmis la puntea din spate. Este solutia care permite o incarcare mai mare a axei motoare, ceea ce mareste si forta maxima de antrenare.

RCM – modul de control airbag

Este responsabil doar pentru siguranta: controleaza momentul de lansare a airbag-ului si indica defectele. In plus, informeaza pasagerul, daca este necesar, sa cupleze centurile de siguranta, in functie de masina.

RHD – volanul pe dreapta

Un sistem cu volan pe dreapta este cunoscut sub numele de RHD. Inseamna doar ca directia si volanul sunt pe partea dreapta. Este inversul sistemului LHD.

SAHR – tetiera activă SAAB

Sistemul de tetiere activ SAHR a fost creat de SAAB in 1997. Acesta este responsabil pentru a accelera miscarea tetierelor spre cap in timpul impactului. Acest lucru este facut pentru a minimiza daunele pe care accidentele le pot provoca coloanei vertebrale si vertebrelor cervicale. SAAB, care produce acest sistem, foloseste denumirea SAHR, iar AHR, este un alt nume pentru acest sistem.

SDI – injectie cu aspiratie diesel

Grupul Volkswagen a dezvoltat un motor cu injectie directa aspirat natural, cunoscut sub numele de SDI. Motoarele SDI sunt recunoscute pentru durata lor lunga de viata. Spre deosebire de motoarele turbo, nu au supraalimentare si, prin urmare, nu sunt foarte solicitate.

SDS – sistem de detectare laterala

Sistemele SDS sunt proiectate pentru a detecta potentialele coliziuni laterale. Pentru a functiona, foloseste senzori speciali pentru a capta fenomene ciudate, cum ar fi trecerea peste un obstacol, sau efectuarea de manevre bruste.

Sonda Lambda

Sonda lambda este acel senzor care masoara nivelul de oxigen din gazele de esapament, calculand procesul de ardere. Defectarea acestuia duce la o functionarea anormal a motorului.

TCS – sistem de control al tractiunii

Abrevierea TCS este folosita la masinile Mazda, Chevrolet, Ford si Saab. Alte abrevieri includ ASR, TRC, ASC+T, TC si DSC. Acest sistem are scopul de a preveni patinarea excesiva a rotilor masinii, atunci cand masina accelereaza.

TC – sau Turbo Charger

Turbo Charger este responsabil pentru reincarcarea motorului cu ardere interna. Motorul este alimentat de gazele de esapament ale motorului, iar turbina este alimentata de compresor. Ca rezultat, performanta si puterea motorului sunt imbunatatite.

TCU (Transmission Control Unit)

TCU este prescurtarea unitatii electronice de control a transmisiei, fiind acel sistem care asigura schimbarea lina a vitezelor si determina o economie de combustibil si performante optime.

TDI – Turbo Diesel Injectie

Unitatea de motor diesel turbo cu injectie directa este cunoscuta sub numele de turbodiesel. Acest tip de motor are de obicei un intercooler. Grupul Volkswagen, care include Volkswagen, Audi, Seat, Porsche si Skoda, foloseste acest model de motor.

TPM – Cruise Control

Un sistem care trebuie sa mentina o viteza constanta, cu scopul de a face calatoriile mai usoare. Acest sistem gestioneaza automat clapeta de acceleratie a motorului, mentinand astfel o viteza stabilita de sofer.

TSI (Turbocharged Stratified Injection)

TSI este prescurtarea motoarelor Volkswagen pe benzina, care sunt supraalimentate cu turbocompresor si echipate cu injectie directa, oferind o ardere eficienta, un plus de performanta si o reducere a emisiilor.

VDC – control dinamic al vehiculului

La masinile Nissan si Alfa Romeo, acest sistem este numit VDC. Alti producatori, folosesc termeni precum ESP, VSC si STC. In mare parte, functioneaza cu ajutorul unui amestec de sisteme ABS si ASR. Aceste sisteme sunt activate automat si franeaza, una sau mai multe roti, atunci cand un senzor adecvat detecteaza posibilitatea alunecarii masinii dintr-un viraj.

VTEC – Control electronic de sincronizare si ridicare variabila

Este un sistem care se bazeaza pe turatia motorului masinii, sarcina motorului si gradul de deschidere a acceleratiei, pentru a determina timpul de deschidere si inchidereaa supapelor. Sistemul cunoscut sub numele de VTEC se aplica exclusiv marcii Honda.

Webasto

Webasto este un sistem de incalzire auxiliara care determina ca masina si motorul sa se incalzeasca mult mai repede. Functioneaza cu carburantul automobilului si poate fi programat dupa necesitati.

ZEV – Vehicul cu emisii zero

Jaguar Land River este unul dintre producatorii care testeaza tehnologia vehiculelor cu emisii zero. In prezent, Tesla se bucura de popularitate ca vehicul ZEV, adica nu emite gaze de esapament. Programul de dezvoltare ZEV este foarte apreciat, in special in California, Statele Unite. Exista o dorinta globala de a produce vehicule care sa respecte mediul.

Xenon HID (High Intensity Discharge)

Farurile cu Xenon sunt umplute cu gaz Xenon si conțin doi electrozi – cate unul la fiecare capat al becului sub forma de tub. Cand becul este pornit, un curent electric se creaza intre cei doi electrozi si se aprinde gazul Xenon.

De final

O masina poate sa aiba are multe dispozitive tehnice, dar un lucru este sigur: toate sunt prezente pentru a imbunatati siguranta soferului si a pasagerilor.
Prescurtari auto folosite-partea a treia
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina de Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.

Etichete: