Sari la conținut

Pornire si conducere masina cu motor rece

Pornire si conducere masina cu motor rece, poate fi periculoasa si poate duce la o uzura prematura a motorului, sau chiar la daune. Intotdeauna, un motor rece are uleiul mai gros si ca urmare lubrifierea mai slaba, ceea ce il face mai vulnerabil la deteriorare in timpul pornirii si functionarii initiale.

Atunci cand motorul unei masini cu ardere interna atinge temperatura corecta, care este de obicei in jur de 95 de grade Celsius, acesta va functiona cel mai bine. Necesita cateva minute pentru a se incalzi. Ar trebui sa incepi sa conduci imediat, sau ar trebui sa astepti pana cand temperatura creste? Ce efecte are asupra masinii tale conducerea cu motorul rece? Cum poti conduce cu un motor rece? Afla cateva raspunsuri urmarind acest articol auto.

Pornire si conducere masina cu motor rece

Sunt soferi cred o multime de mituri despre cum functioneaza masinile si care sunt greu de eliminat in unele momente. Convingerea ca motorul trebuie incalzit inainte de a pleca, este una dintre ele. Uleiurile minerale, utilizate cu vreme in urma, si-au schimbat semnificativ vascozitatea sub influenta temperaturii. In timpul pornirii motorului, in special in perioada rece, uleiul putea fi prea gros, pentru ca pompa sa-l „impinga” in partea superioara a motorului si pornirea era prea slaba, pentru a roti arborele cotit scufundat in ulei. Acest tip de probleme, rar mai apar in zilele noastre.

Ce inseamna motor rece

In mod obisnuit, se crede ca temperatura mediului, in special in cazurile de inghet extrem, poate duce la un motor rece. Cu toate acestea, din punct de vedere tehnic, unitatea de antrenare se afla in această stare atunci cand temperatura motorului se apropie de temperatura exterioara, dupa o oprire lunga.

Pe masura ce motorul se raceste, distantele dintre componentele mecanice cresc. In timp ce segmentii compensaza aceasta diferenta, dar rulmentii arborelui si alte componente ale motorului nu fac acest lucru. Motoarele moderne accepta dimensiuni mult mai mici. Aliajele metalice care au fost folosite pentru a le construi se extind mai putin, ceea ce permite tuturor pieselor sa se potriveasca mai bine, ceea ce imbunatateste performanta motorului chiar din start.

Turatie in gol sau conducere cu motorul rece

Pe timp de iarna, se pot observa soferi care pornesc motorul si apoi curata zapada si gheata de pe geamurile lor. In acest fel, incalzesc usor motorul pentru ca sa functioneze mai bine dupa pornire. Au dreptate?

Motoarele mai vechi, in special cele cu carburator, trebuiau de fapt incalzite. Odata crescuta temperatura, evaporarea combustibilului si performanta carburatorului erau imbunatatite. Functionarea devenea optima dupa incalzire. Cu toate acestea, eficienta relativ scazuta a acestor motoare, le-a permis sa se incalzeasca rapid, deoarece au eliberat o cantitate mare de caldura. Se recomanda, la acea vreme, pentru aceste tipuri de motoare, incalzirea motorului la turatie mica, din cauza proprietatilor mai scazute ale uleiurilor anterioare.

La motoarele cu injectie, un astfel de comportament poate fi chiar daunator. La un motor rece, controlerul motorului creste de obicei doza de combustibil. Cand functioneaza fara a fi in sarcina, o parte din benzina sau motorina nearsa, curge si se amesteca cu uleiul de motor, diluandu-l si provocand deteriorarea proprietatilor de lubrifiere. Datorita unei functionari repetate si pe termen lung la turatie mica, procesul de diluare a uleiului poate fi atat de avansat, incat motorul este posibil sa se blocheze.

Trebuie mentionat ca motoarele moderne produc mult mai putina caldura. Sistemele sofisticate de putere si control au imbunatatit eficienta motoarelor. In multe cazuri, chiar si cateva ore de functionare la ralanti, nu vor incalzi motorul intr-o masura suficienta pentru a avea un efect semnificativ. Este posibil ca mai multa funingine sa intre in evacuare la ralanti, pentru motoarele cu turbo. Pe termen lung, acest lucru poate duce la defectiuni, care pot fi foarte costisitoare de reparat.

Din aceste motive, conducerea cu motorul rece este mai putin daunatoare, decat pierderea timpului de a-l incălzi, ceea ce este adesea ineficient.

Cum se conduce cu un motor rece

Acum, ca ai aflat deja ca nu ar trebui sa lasi masina la ralanti, merita sa demarezi imediat dupa ce o pornesti. Cu toate acestea, poti preveni si mai mult uzura motorului. Vei putea imbunatati semnificativ durabilitatea si fiabilitatea acestuia, daca urmezi cateva reguli simple. Aceste reguli sunt diferite pentru motoarele care functioneaza cu diferite tipuri de combustibili.

Pornire motor diesel rece
Un motor diesel este mult mai greu de pornit decat un motor pe benzina. Presiunea ridicată din cilindru inseamna ca arborele cotit necesita multa forta pentru a se misca. La temperaturi scazute, aprinderea spontana a motorinei poate sa nu aiba loc, deoarece este mai mai rece, astfel incat cresterea temperaturii poate sa nu fie suficienta. Pentru o pornire eficienta a unui motor diesel, in primul rand, trebuie verificata in mod regulat starea bateriei.

Odata intrat in masina, opreste toate dispozitivele electrice, cum ar fi aerul conditionat, luminile si sistemul audio. Apoi roteste cheia in pozitia in care se aprind luminile indicatoare din bord. Una dintre ele arata ca o bucla de incalzire, cea care indica functionarea bujiilor incandescente. Acestea incalzesc interiorul cilindrului pentru a usura pornirea. Asteapta pana cand acest martor se stinge si abia apoi pornesti electromotorul.

Bujiile incandescente la motoarele moderne pornesc doar la temperaturi exterioare scazute. La motoarele diesel de generatie mai veche, inainte de era common rail, de fiecare data cand se pornea un motor rece, trebuie sa se astepte pana cand bujiile incandescente se terminau de functionat.

Ai aflat cum sa pornesti un motor diesel rece, dar cum sa te deplasezi cu masina, inainte ca motorul sa se incalzeasca. Imediat dupa pornirea de pe loc, se mentine aproximativ 2000 rpm aproximativ 3-4 minute, schimband vitezele putin mai devreme decat in ​​mod normal. Conducerea rapida cu un motor rece poate fi periculos, mai ales pentru turbocompresor, care se va incalzi mult mai repede decat uleiul . Cand lubrifiantul rece curge in canalele de lubrifiere a turbinei, tensiunile termice vor creste, ceea ce, dupa un timp, poate duce la o defectiune costisitoare. Cand temperatura motorului depaseste 60-70 de grade Celsius, se poate conduce normal.

Pornire si conducerea cu un motor benzina rece

Daca un motor pe benzina este in stare buna de functionare, de obicei este usor de pornit. Dar daca motorul nu porneste dupa aproximativ patru pana la cinci secunde, nu mai incerca, pentru a determina cauza problemei. Cel mai adesea, va fi o baterie defecta (simptomul este purere prea mica de pornire), dar poate fi si o defectiune a sistemului de injectie, aprindere, sau alimentare cu aer.

Dupa pornire, mentine turatiile motorului la 2 500, pana la 3 000 rpm. In plus, poti opri incalzirea pentru o perioada de timp, cu exceptia cazului in care apare condens pe geamuri. Nu este bine sa conduci un motor rece in mod dinamic, inainte de a-l lasa sa se incalzeasca si abia apoi sa apesi mai tare pedala de acceleratie.

Masinile cu instalatie de gaz trebuie sa respecte aceleasi reguli. Cand motorul atinge temperatura adecvata, in majoritatea sistemelor de alimentare cu GPL, controlerul va comuta automat sursa de combustibil. Instalatiile extrem de simple, care au fost instalate frecvent in Romania in anii 1990, permiteau soferului sa porneasca alimentarea folosind un comutator din cabina. Pentru sistemele mai vechi, trece la benzina atunci cand motorul ajunge la aproximativ 50 de grade Celsius.

Uleiul este important

Pentru ca motorul sa fie lubrifiat corespunzator imediat dupa pornire, pompa trebuie sa umple imediat fiecare componenta cu ulei. Ca rezultat, ar trebui sa aiba vascozitatea corecta la orice temperatura. Uleiurile sintetice contemporane sunt modificate in mod regulat pentru a asigura acest lucru.

Verifica oferte pentru a gasi uleiurile ideale pentru specificațiile si parametrii motorului masinii tale. Producatorii recunoscuti, sunt cei care pot sa ofere produse de inalta calitate si la preturi rezonabile.

Pentru masinile moderne, pornirea cu motorul rece este mai sigura si mai putin stresanta pentru motor, decat functionarea la ralanti pentru o perioada lunga de timp. Din acest motiv, nu trebuie sa existe teama sa conduci o masina pe care tocmai ce ai pornit-o.

Totusi, in același timp, trebuie sa ai in vedere ca o conducere dinamica cu un motor rece, poate duce la defectiuni. Apasarea mai usoara a pedalei de acceleratie si schimbarea vitezelor mai rapid, in primele minute, vor avea cu siguranta un impact pozitiv asupra durabilitatii si fiabilitatii motorului.

Service Auto Malu Mare este mai mereu deschis intrebarilor primite, prin apel telefonic la ore potrivite, pentru a sfatui si indruma pe cei care doresc sa afle si sa stie astfel de comportamente ale masinii cu un motor rece.
Pornire si conducere masina cu motor rece
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.