Sari la conținut

Pornire masina cu bateria descarcata

Pornire masina cu bateria descarcata, sau cum sa pornesti masina cu cabluri de pornire, cunoscutele cabluri jumper, mai ales ca problema cu pornirea masinii intr-o dimineata geroasa, sau cu lipsa totala de curent din baterie, este necazul multor soferi. Cu toate acestea, o baterie descarcata poate fi conectata la o baterie functionala dintr-o alta masina, folosind cabluri jumper.

Deja la primele semne de descarcare si probleme la pornire, bateria de la masina ar trebui verificata. Este simplu, cu conditia ca bateria sa nu fie complet „inchisa”, asa cum este cazul modelelor de masini mai noi. Bateria incorporata este plasata intr-o cutie speciala, a carei deschidere necesita de obicei desfacerea catorva suruburi, sau priceperea manipularii elementelor din plastic, care, atentie, pot fi usor deteriorate. Cu atat mai mult, la cele mai moderne modele de masini, atunci cand bateria este inlocuita sau complet descarcata, adesea se pierd setarile soferilor, de exemplu radioul, sau se necesita reconfigurarea sistemului de management al energiei si al bateriei.

Daca accesul la baterie este usor, poti verifica rapid daca aceasta este intr-adevar descarcata. Este suficient sa ai la indemana un voltmetru care, aplicat pe polii bateriei, va indica nivelul de tensiune (ar trebui sa fluctueze intre 12,4 V si 12,8 V – mai mic inseamna ca bateria este descarcata, sau pur si simplu deteriorata). Daca bateria este descarcata, poti porni masina folosind cabluri jumper (totusi, vei avea nevoie de ajutorul unui prieten sau vecin si a unui motor care functioneaza la masina lui). Dar daca ai mai mult timp la dispozitie, merita sa incarci bateria intr-un mod mai profesionist si mai recomandat, folosind un redresor.

Pornire masina cu bateria descarcata

Pornirea masinii cu cabluri jumper, este modalitatea cea mai practicata, de urgenta si rapida de a resuscita o baterie descarcata. Doar cere ajutor altui sofer. Conectarea cablurilor nu este dificila: se pozitioneaza masinile una fata de alta, asigurand ca acele cabluri de pornire nu se ating intre ele (ar putea fi un scurtcircuit). Opresti toate dispozitivele din masina ta si dupa ce ai deschis capota, conectezi bateria la cealalta baterie cu ajutorul cabluri de pornire.

Mai intai, conectezi polii pozitivi (cu cablul rosu), apoi cu cablul negru sau, mai rar, cablul albastru, se conecteaza polul negativ cu polul negativ al celeilalte masini (este mai bine, totusi, sa conectezi acest cablu la asa-numita masa, adica la partea metalica a masinii tale, mai ales la modelele cu sistem de start/stop). Punctul de masa poate fi gasit in manualul de utilizare al masinii.

Apoi, se porneste motorul masinii functionale si adaugat putin mai mult gaz la inceput, prin pastrarea de turatie a motorului cu bateria incarcata in jurul valorii de 1500 de turatii si, astfel, se trimite mai multa energie electrica masinii cu bateria descarcata. Mare atentie! Daca se conecteaza firele cu motorul pornit, alternatorul poate fi deteriorat.

Dupa 2-3 minute, incerci sa pornesti masina. Daca ai reusit, nu o opresti, ci deconectezi cablurile in ordine inversa (intai negativ, apoi pozitiv), inchizi capota, multumesti si iti iei la revedere de la cel care te-a ajutat. Cu toate acestea, trebuie amintit ca o astfel de incarcare de urgenta, ofera bateriei tale doar curentul necesar pentru pornirea motorului, asa ca, daca trebuie sa conduci pe o distanta scurta, este posibil ca masina sa nu porneasca din nou, deoarece bateria nu se va reincarca in timpul conducerii.

Odata ce motorul este pornit cu cablurile jumper, nu exista nicio garantie ca bateria a fost incarcata, asa ca merita sa iei masuri suplimentare de remediere, printr-o verificare amanuntita si daca este nevoie, printr-o inlocuire cu una noua. Functionarea presupune verificarea tensiunii bateriei cu un voltmetru si, in caz de subincarcare, utilizarea unui redresor.

Cablurile jumper conteaza

Reincarcarea bateriei necesita o pregatire adecvata, iar cablurile de pornire ar trebui sa se potriveasca nu atat cu modelul de masina, cat si cu puterea motoarelor. Produsele de pe piata pot sa nu fie suficiente atunci cand este necesara o cantitate mare de energie electrica. Un material subtire nu poate face fata fluxului unei cantitati suficient de mare de curent. Daca sunt facute dintr-un fir gros (miez), esti mai sigur ca pornirea masinii cu cabluri va fi eficienta. De asemenea, cu cat cablul este mai lung, cu atat ar trebui sa fie mai robust (mai gros).

Cand cumperi astfel de cabluri pornire, acorda atentie intensitatii maxime a curentului condus, precum si designului clemelor atasate la baterie. Ar trebui sa fie suficient de puternice pentru a preveni deteriorarea dupa ceva timp. Aminteste-ti ca fiecare element este de mare importanta in astfel de cazuri, la urma urmei, este vorba despre fluxul de energie electrica de la o baterie functionala la una descarcata.

Cablurile ieftine sunt de obicei destul de subtiri (nu mai mult de 4-6 mm sectiune transversala) si au terminale din tabla subtire. Costul acestor cabluri jumper este de cativa zeci de lei, iar modelele mai solide, insa, pot costa de pana la 2-3 ori mai mult. Cu toate acestea, este o investitie pe o perioada de multi ani. Rulate si ambalate intr-o geanta estetica, ocupa atat de putin spatiu, incat vor incapea practic oriunde.
Pornire masina cu bateria descarcata
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.