Sari la conținut

Inlocuire lichid de servodirectie


Inlocuire lichid de servodirectie, avand in vedere ca servodirectia este un confort subestimat si neglijat la masina si care pe vremuri, era o optiune foarte dorita a echipamentului auto. Despre cum sa schimbi singur lichidul de servodirectie si Cat de des ar trebui sa faci asta, afla urmarind acest articol auto din site.

Avand in vedere faptul ca este un sistem destul de simplu si fiabil la masina, si ofera, fara indoiala, mari beneficii in ceea ce priveste confortul condusului, servodirectia standard a fost deja gasita la multe masini din anii 1990, pentru a deveni o optiune obligatorie in timp, chiar si la mașini adaptate la sarcini mai grele si transport persoane/marfa. Drept urmare, in aproape fiecare vehicul (relativ modern), nu trebuie sa-ti faci griji cu privire la faptul ca volanul va functiona cu multa rezistenta. Trebuie doar sa folosesti o cantitate mica de forta pentru a-l pune in miscare.

De-a lungul anilor au fost folosite mai multe tipuri de servodirectie. Cel mai vechi, instalat deja in unele masini de acum cateva decenii, este sistemul hidraulic, in care pompa pompeaza lichid sub presiune inalta catre supapa din mecanismul de directie. Desi de-a lungul timpului a inceput sa fie inlocuit cu sisteme de servodirectie electrohidraulice sau electrice mai eficiente si mai putin chinuitoare, solutia traditionala poate fi inca gasita la multe modele care circula inca in numar mare pe drumurile romanesti.

Ce este servodirectia

Servodirectia este un sistem conceput pentru a reduce rezistenta la yntoarcerea volanului. Este cel mai util atunci cand manevrezi intr-o parcare, dar si cand intorci, sau pur si simplu virezi. Volanul poate fi rotit, vorbind colocvial „cu un deget”, indiferent de ce masina conduci (hatchback, limuzina sau SUV). Desigur, fiecare servodirectie este un sistem individual cu caracteristici diferite. Unele ajuta la manevrarea volanului in mare masura (uneori sistemul de directie este chiar supra asistat), altele doar intr-o mica masura, ceea ce este adesea intenționat (de exemplu, la masinile sport). Depinde mult nu numai de clasa masinii, ci si de tipul de servodirectie folosit in ea.

Tipuri de servodirectie

Tipul original, folosit deja la masinile din anii 1950, este sistemul de servodirectie hidraulica. Se bazeaza pe o pompă hidraulica care pompeaza fluid sub presiune catre supapa din mecanismul de directie. Presiunea depinde de pozitia actuala a rotilor din fata, ramanand optima la mers drept si creste la virare. Unele servodirectii hidraulice distribuie in mod inteligent presiunea in functie de viteza de deplasare. In timpul calatoriilor rapide, supapa o reduce, reducand astfel cantitatea de asistenta la directie, ceea ce are un efect benefic asupra preciziei directiei.


Pompa servodirectiei este antrenata de cureaua de accesorii, asa ca functioneaza intotdeauna odata cu motorul. Durata sa de viata depinde de cantitatea si proprietatile lichidului de servodirectie care circula in sistem. Pompa hidraulica functioneaza tot timpul: este antrenata de o curea trapezoidala care transmite puterea de la arborele cotit al motorului. Din acest motiv, risipeste energie in mod inutil in acele momente din timpul deplasarii cand nu este nevoie de asistenta.

Prin urmare, de-a lungul timpului, a fost dezvoltata servodirectia electro-hidraulica, care functioneaza pe acelasi principiu, cu exceptia faptului ca pompa a fost inlocuita cu un motor electric responsabil cu crearea presiunii in sistemul de servodirectie. Astfel, a disparut un alt efect secundar al celui mai vechi sistem de servodirectie si anume cresterea consumului de combustibil din cauza sarcinilor create de antrenarea constanta a pompei.

Cea mai moderna evolutie a acestui sistem de pana acum poate fi descrisa drept servodirectie complet electrica, care combina eficienta celor mai vechi cu o structura si mai simpla si fara efecte secundare. Acest tip de servodirectie se bazeaza pe un motor electric situat pe cremaliera de directie sau pe coloana de directie in sine. Este alimentat de energia produsa de un alternator standard. Sistemul are o retea de senzori care colecteaza informatii despre unghiul de rotatie al volanului.

Pe baza acestora, controlerul determina cantitatea de asistenta prin corectarea cuplului transmis de motorul electric la coloana de directie. Daca este necesara intoarcerea de mai multe ori a volanului, asistenta creste, astfel incat volanul se intoarce fara prea mult efort. Cand se conduce mai repede, directia ramane usor asistata, iar soferul are un sentiment mai bun de control asupra masinii.

Defectiuni la servodirectie

Intarzierea inlocuirii lichidului de servodirectie, sau necontrolarea nivelului acestuia in rezervor (poate fi redus de scurgeri), afecteaza direct starea pompei hidraulice de servodirectie. Ca urmare a deficientelor sale, volanul incepe sa lucreze mai greu, sau apar zgomote deranjante care vin din vecinatatea rotilor (un „sunet” prelungit atunci cand se face un viraj puternic). La randul sau, servodirectia electrica incepe sa se defecteze (supraincalzire) ca urmare a utilizarii foarte intense, de exemplu in traficul urban dens, necesitand rotirea constanta a volanului.

Nici defectiunile standard ale senzorilor, sau ale calculatorului masinii, nu pot fi excluse. Sursa problemelor trebuie cautata prin conectarea la priza de diagnosticare. Este posibil ca scaderea randamentului asistentei electrice sa fie legata de defectarea alternatorului sau, … o baterie descarcata.

Inlocuire lichid de servodirectie

Nu fiecare sofer acorda suficienta atentie starii servodirectiei de la masina. Intre timp, sistemul hidraulic trebuie intretinut corespunzator, pentru a putea functiona pentru o perioada lunga de timp. Cel mai important pas este inlocuirea  lichidului de servodirectie. Ca si alte fluide de functionare din masina, acesta este, de asemenea, supus uzurii, drept urmare isi pierde proprietatile de lubrifiere.

Lichidul poate „scapa” si prin scurgeri care trec neobservate de proprietarul masinii, pentru o lunga perioada de timp. Orice inconvenient legat de lichidul servodirectiei afecteaza puternic starea intregului sistem, in situatii extreme ducand la blocarea pompei servodirectiei. Apoi trebuie sa se tina cont de cheltuielile de la cateva sute pana la cateva mii de lei in cazul inlocuirii pompelor.

Un mecanic din cadrul Service Auto Malu Mare, poate efectua o inlocuire a lichidului de servodirectie, cu o manopera nu exagerat de scumpa. La aceasta, trebuie sa se adauge costurile lichidului de servodirectie in sine, care variaza in functie de marca si de cantitate. Numai ca, cu putine abilitati manuale si timp liber, fiecare poate schimba singur lichidul de servodirectie din masina. Acest lucru se poate face prin doua metode.

Prima, este teoretic mai simpla (nu este nevoie sa desurubezi nimic la masina), dar consuma mai mult timp. Consta in aspirarea lichidului vechi din rezervor cu ajutorul unei seringi si inundarea acestuia cu unul nou. Apoi, trebuie sa rotesti volanul de mai multe ori in toate directiile, astfel incat lichidul proaspat sa intre in sistem si sa „impinga” resturile de agent folosit in rezervor. Dupa care, acesti pasi trebuie repetati pana cand lichidul care intra in recipient este complet curat.

A doua modalitate se bazeaza si pe aspirarea lichidului vechi cu o seringa, dar dupa aceea, scoti rezervorul de lichid din masina si scapat de resturile de lubrifiant din sistem. Pentru a face acest lucru, trebuie sa localizezi furtunul care transporta lichidul la mecanismul de directie, sa-l directiomezi in jos si sa-l pui intr-un recipient mic. Apoi intorci volanul in toate directiile (fara a porni motorul), astfel incat lichidul pompat sa curga prin furtun in vas. Cand scade complet, reasamblezi rezervorul, il umpli cu lichid nou, pornesti masina si virezi din nou volanul, astfel incat sa se raspandeasca in tot sistemul, apoi compleatm nivelul lichidului. Nu trebuie sa-ti faci griji cu privire la aerisirea sistemului, deoarece se va intampla automat.

De final

Daca consideri ca aceste fapte sunt aspecte care te depasesc, dar si pentru a rezolva nu numai inlocuirea lichidului de servodirectie, dar si oricare problema cu care te confrunti la masina, te asteptam in locatia noastra din Malu Mare, in apropiere de Craiova, pentru a descoperii ca merita sa ne vizitezi ca sa devi un client care sa fie respectat si apreciat.
Inlocuire lichid de servodirectie
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.