Functionare si defectiuni senzor presiune ulei, mai ales ca senzorul de presiune a uleiului de motor este un element mic, dar in acelasi timp foarte important al sistemului de lubrifiere a motorului. Presiunea corecta a uleiului de motor, furnizata de sistemul de lubrifiere, este cruciala in protejarea motorului impotriva uzurii accelerate si a griparii. Daca presiunea uleiului de motor este prea scazuta, pe tabloul de bord apare o lumina rosie caracteristica.
Exista de obicei trei senzori in sistemul de lubrifiere a motorului si acestia sunt adesea confundati intre ei, sau denumite in mod colectiv „senzor de ulei”. Dar nu este asa. Senzor de presiune ulei, senzor de ulei, sau senzor de nivel de ulei?
Functionare si defectiuni senzor presiune ulei
Imediat ce motorul este pornit, pompa de ulei de motor incepe sa functioneze. Ofera presiunea potrivita uleiului. Aceasta presiune permite uleiului de motor sa ajunga la punctele de lubrifiere. De regula, aceasta presiune este masurată de senzorul de presiune a uleiului.
La unele masini (mai noi) exista un senzor de nivel al uleiului de motor in baia de ulei. Datorita acestuia, inainte de pornirea motorului, pe tabloul de bord al masinii sunt afisate informatii (de exemplu, sub forma de pictograma) despre cat ulei de motor este in sistem. Este doar un indicator electronic de ulei. Chiar daca este instalat in masina, este totusi recomandat folosirea jojei standard din cand in cand. Exista, de asemenea, un senzor de temperatura a uleiului de motor in fiecare masina.
Importanta masurarii presiunii uleiului
Presiunea uleiului de motor permite sa verifici eficienta generala a sistemului de lubrifiere a motorului. Trebuie sa se incadreze in valorile specificate la turatia specificata a motorului. De exemplu, la un anumit model de motor, presiunea uleiului de motor ar trebui sa fie de 0,8 bar la ralanti si 1,4 – 2,0 bar la 2000 rpm. Functionarea unor componente ale motorului depinde si de presiunea motorului. De exemplu, un sistem de sincronizare variabila a supapelor.
Constructie si principiu de functionare senzor presiune ulei
La masinile mai vechi (din anii 80) era instalat standard un senzor de presiune a uleiului cu un ceas pe tabloul de bord. Apoi a fost scos si inlocuit doar cu o lumina rosie de avertizare. Cu toate acestea, un senzor de presiune a uleiului cu un ceas pe bord poate fi gasit la masinile sport.
Senzorul de presiune a uleiului de motor este de dimensiuni mici. Lungimea sa este de doar cativa centimetri. Pe o parte (ansamblu) exista un element de masurare si un filet. Pe de alta parte, exista un element care converteste valorile masurate intr-un semnal electric si o priza pentru cablul de semnal. Unde este localizat senzorul de presiune a uleiului? Este prins cu suruburi pe carterul motorului, in fata filtrului de ulei de motor.
Despre cum functioneaza un senzor de presiune a uleiului, trebuie aflat ca exista o diafragma interna a senzorului care se extinde sau se contracta din cauza modificarilor presiunii uleiului. Miscarile diafragmei sunt transformate in semnale electrice. Aceste semnale sunt trimise printr-un cablu catre calculatorul motorului.
Simptome de defectiune
Dupa rotirea cheii, sau dupa apasarea butonului de pornire, pe tabloul de bord se aprinde un martor de culoare rosie – indicatorul presiunii uleiului. Intr-o masina functionala, in care sistemul de lubrifiere functioneaza corect, unde senzorul de presiune a uleiului este functional si exista o cantitate adecvata de ulei de motor in sistem, indicatorul rosu se stinge cand motorul este pornit.
Senzor de presiune ulei – care sunt simptomele deteriorarii
• Martorul rosu de ulei ramane aprins dupa pornirea motorului. Ce ar putea insemna asta? Se afiseaza ca nu exista suficient ulei de motor in sistem, sau sistemul de lubrifiere este deteriorat si nu poate presuriza corect uleiul, sau senzorul de presiune a uleiului este defect.
• Martorul rosu de ulei se aprinde in timpul conducerii. Si aici, motivul poate fi cantitatea prea mica de ulei din sistem, defectiunea sistemului de lubrifiere (de exemplu, filtru de ulei infundat, care impiedica aspirarea cantitatii potrivite de ulei), sau defectiunea senzorului de presiune a uleiului.
Pe langa toate acestea, problemele cu presiunea corecta a uleiului pot fi cauzate si de uleiul de motor vechi, uleiul de motor selectat incorect, filtrul de ulei infundat, etc.
Martorul de presiune a uleiului aprins in bord in timpul conducerii
In astfel de situatii, opreste masina (cat mai curând posibil, dar in siguranta) si opreste motorul. Dupa care, asteapta aproximativ 30 de minute pentru ca motorul sa se raceasca. Urmatorul pas este sa deschizi capota si sa verifici nivelul uleiului de motor cu o joja.
Daca in motor exista prea putin ulei de motor (putin sub nivelul MIN), completeaza nivelul uleiului de motor pana la valorile corecte, folosind uleiul specificat de producatorul masinii. Dupa completarea nivelului de ulei, motorul poate fi pornit. Daca lumina rosie din bord s-a stins dupa pornirea motorului, poti conduce mai departe. De asemenea, merita sa verifici dacă uleiul curge de sub motor. Daca are scurgeri, cheama un prieten cu o platforma,sau o firma de tractare si nu continua sa conduci in continuare.
In astfel de cazuri, este logic sa faci o programare la un service auto cat mai curand posibil, pentru a determina de ce nivelul uleiului de motor a scazut atat de mult incat sistemul de lubrifiere nu a putut sa-l presurizeze corespunzator. Poate ca de vina sunt scurgerile (aceasta este o defectiune foarte periculoasa), sau uzura motorului, sau a accesoriilor (de exemplu, turbocompresor), care provoaca un consum mare (combustie) de ulei de motor.
Daca in sistem exista foarte putin ulei (foarte insemnand sub nivelul MIN), trebuie chemata o platforma si dusa masina la un atelier auto, asa cum este si Service Auto Malu Mare. O scurgere mare de ulei (indicata de senzorul de presiune a uleiului) este foarte periculoasa. Conducerea unei astfel de masini ameninta sa blocheze motorul si sa contamineze drumul, ceea ce poate determina derapajul altor masini.
Daca exista suficient ulei de motor in sistem si ledul rosu ramane aprins, este posibil ca senzorul de presiune a uleiului de motor, sau cablul de semnal, sa fie defect. Motivul defectiunii poate fi, de asemenea, asociat diferit cu functionarea necorespunzatoare a sistemului de lubrifiere sau/si simultan cu uleiul gresit din sistem. Si in acest caz, se apeleaza un serviciu de tractari auto si dusa masina la un service auto.
Verificare functionare senzorul de presiune a ulei
Diagnosticarea adecvata intr-un atelier auto este esentiala. Tot ce trebuie facut este sa se conecteze un dispozitiv de diagnosticare pentru a verifica erorile stocate in memoria calculatorului. Este necesar sa se verifice starea senzorului de presiune a uleiului prin deteriorarea prizei, cablului si etansarii acestuia (poate fi o cauza a scurgerilor).
Verificarea de presiunea a uleiului de motor din sistem, se poate face si folosind un manometru conectat dupa desurubarea senzorului de presiune a uleiului. Trebuie comparate valorile presiunii uleiului cu datele din fabrica, masurandu-le la diferite turatii ale motorului. Dacă indicatiile senzorului de presiune a uleiului coincid cu indicatiile manometrului, senzorul functioneaza. Daca nu, inseamna ca este deteriorat si trebuie inlocuit.
Pentru defectiuni sistem de lubrifiere – viziteaza Service Auto Malu Mare
Poate ca este doar senzorul de presiune a uleiului, poate ca este uleiul gresit, o scurgere sau o pompa de ulei deteriorata, nu vrei sa risti sa blochezi motorul, avand in vedere ca repararea acestuia va fi neprofitabila. Asa ca, daca locuiesti in Malu Mare sau in imprejurimi, te asteptam la ArirebAuto.
Angajatii nostri iti vor diagnostica masina, vor verifica senzorul de presiune a uleiului, nivelul si starea uleiului de motor, presiunea uleiului si eventualele scurgeri. Vom gasi cauza problemei si o vom elimina. In atelierul nostru se pot comanda atat reparatii auto, cat si activitati de service. Te vom ajuta sa alegi uleiul de motor si filtrul de ulei potrivite, sa inlocuiesti uleiul si toate celelalte fluide. Totul este sa suni si sa faci o programare.