Sari la conținut

Cum se conduce o masina cu cutie automata


Cum se conduce o masina cu cutie automata, avand in vedere ca transmisia automata a devenit din ce in ce mai populara in ultimii ani. Daca te intrebi cum se conduce o astfel de masina, Service Auto Malu Mare afiseaza principalele lucruri pe care trebuie sa le stii!

Masinile cu transmisie automata ofera un confort sporit la volan, dar pentru a le conduce eficient, este important sa te obisnuiesti cu noile obiceiuri. Conducerea unei masini cu transmisie automata este mult mai usoara si mult mai confortabila. Cu toate acestea, exista si un dezavantaj, deoarece o cutie automata este mai delicata. Conducerea necorespunzatoare, mai ales daca s-a detinut multa vreme o masina cu transmisie manuala, va deteriora mult mai repede.

Ce inseamna sa conduci o masina automata

Masinile cu transmisie automata ofera un confort sporit la volan, ceea ce le face extrem de apreciate de soferi. Totusi, utilizarea lor necesita adaptarea unor obiceiuri, pentru a evita deteriorarile premature ale sistemului.

Un aspect important este ca aceste masini dispun doar de doua pedale – frana si acceleratie – iar lipsa ambreiajului poate crea confuzii initiale. Multi soferi, din reflex, incearca sa foloseasca un picior pentru ambreiaj si ajung sa apese brusc frana, ceea ce poate duce la situatii periculoase.

Simbolurile de pe schimbator


In locul vitezelor clasice, vei intalni literele:

P (Parcare)
Aceasta pozitie este destinata parcarii masinii. Atunci cand o selectezi, transmisia este complet blocata, iar axele motoare sunt fixate. Totusi, retineti: nu folosi niciodata aceasta pozitie in timp ce te deplasezi, chiar si pentru o mica distanta.

R (Marsarier)
Ca si in cazul masinilor cu transmisie manuala, pentru a merge inapoi, se utilizeaza „R”. Principiul este similar: trebuie sa opresti complet masina inainte de a selecta aceasta treapta.

N (Neutru)
Aceasta pozitie este folosita mai rar si se aplica in situatii specifice, cum ar fi remorcarea pe distante scurte.
Majoritatea masinilor cu transmisie automata nu pot fi tractate pe distante lungi, deoarece atunci cand motorul este oprit, sistemul nu beneficiaza de lubrifierea necesara cu ulei, ceea ce poate provoca defectiuni grave.

D (Drive)
Pozitia „D” este destinata pentru deplasarea inainte. Schimbarea vitezelor se face automat, iar masina incepe sa se miste imediat ce eliberezi frana. Pe parcursul deplasarii, cutia de viteze ajusteaza raportul de viteza in functie de presiunea aplicata pe pedala de acceleratie, turatia motorului si viteza curenta.

Marcaje optionale

Pe langa cele mentionate anterior, multe transmisii automate includ si optiuni suplimentare, care nu sunt obligatorii. Acestea sunt semnalizate de producatori prin urmatoarele simboluri:

S, pentru Sport
Permite schimbarea mai rapida a vitezelor si schimbari mai timpurii.

W, pentru iarna
Imbunatateste siguranta pe drumuri reci (uneori in loc de „W” veti intalni un simbol cu fulg de zapada).

E, pentru Economic
Optimizeaza consumul de combustibil in timpul conducerii economice.

Simbolurile 1, 2, 3
Limiteaza viteza la una, doua sau trei trepte, util in conditii dificile, cum ar fi urcarea unor pante abrupte sau iesirea din noroi.

Simboluri + si – sau M
Permite schimbarea manuala a vitezelor, fie in sus, fie in jos.

Cum se conduce o masina cu cutie automata

Am afisat ce inseamna simbolurile prezente la o cutie de viteze automata, asa ca, iata cateva sfaturi practice care vor face conducerea mai lina, mai sigura si mai economica. O transmisie automata bine intretinuta va functiona impecabil pentru multi ani.

Parcare
Inainte de a parca, asigura-te ca opresti complet masina, apoi muta schimbatorul de viteze in pozitia „P”. Aceasta va intrerupe transferul de putere catre roti si va bloca axa motoarelor. In functie de tipul vehiculului, aceasta va implica fie puntea fata, axa spate, fie ambele osii (in cazul tractiunii 4×4).

Aceasta actiune nu doar ca asigura stabilitatea vehiculului, dar este necesara pentru multe transmisii automate. Doar dupa ce ai mutat maneta in pozitia „P” vei putea scoate cheia din contact.

Nu muta pe „P” la viteza mica
Este important sa nu muti schimbatorul in pozitia „P” atunci cand masina se misca, chiar si cu o viteza minima. Daca faci acest lucru, masina va opri brusc, iar rotile vor fi blocate, ceea ce poate duce la daune grave la nivelul transmisiei. Desi unele masini moderne sunt echipate cu protectie impotriva selectarii gresite a modului de conducere, la viteze mici, protectia nu este intotdeauna eficienta, asa ca trebuie sa fii foarte atent.
Pentru o mai buna economie, este recomandat sa folositi si frana de mana, in special atunci cand parchezi in panta.


De ce ajuta frana de mana
Pozitia „P” blocheaza doar mecanismul special care imobilizeaza cutia de viteze. Cand nu folosesti frana de mana, chiar si o mica panta poate crea presiune suplimentara pe transmisie. Folosind frana de mana, reduci aceasta presiune, protejand astfel transmisia pe termen lung.

Pornire masina
In pozitia „P”, majoritatea masinilor nu pornesc decat in modurile „P” sau „N”. Pentru a porni masina, apasi frana, rotesti cheia sau apesi butonul de pornire, apoi muta schimbatorul in modul „D”. Dupa ce eliberezi frana, masina va incepe sa se miste.

Folosire corecta marsarier
Pentru a merge inapoi cu o masina automata, este important sa opresti complet vehiculul inainte de a muta schimbatorul pe pozitia R. Asteapta o fractiune de secunda inainte de a elibera frana, pentru a evita socurile la pornire.

La coborarea pantelor
Spre deosebire de masinile manuale, in cazul transmisiei automate nu este indicat sa treci in N (neutru) la coborare. Acest lucru poate reduce circulatia uleiului in transmisie, ceea ce duce la supraincalzire si poate deteriora sistemul.

Deplasare cu o cutie automata

Pe drum, o masina cu transmisie automata este extrem de confortabila pentru ca practic nu ai de ce sa-ti faci griji. Doar se apasa pedala de acceleratie si se foloseste frana din cand in cand. Cu toate acestea, problema apare in timpul opririlor frecvente, mai ales in ambuteiaje.

Potrivit multor experti in domeniu, deplasarea in ambuteiaje ar trebui sa se faca intotdeauna in modul „Drive”. Aceasta inseamna ca nu se muta constant, intre „D” si „P” sau „N”, in timpul opririlor frecvente.

De ce nu se folosesc frecvent aceste comezi?
Deoarece este mult mai convenabil sa utilizezi modul „D”, fiindca tot ce trebuie sa faci este sa apesi frana. In alta ordine de idei, schimbarile frecvente intre moduri pot duce la uzura rapida a placilor de ambreiaj. Daca activezi modul „P” si cineva te loveste din spate in timp ce masina este stationara, nu doar caroseria va suferi daune, ci si cutia de viteze. Iar in ultimul rand rand, utilizarea modului „N” reduce semnificativ presiunea uleiului, afectand astfel eficienta lubrifierii si avand un impact negativ asupra transmisiei.

Nu pleca din loc fara a incalzi motorul
Chiar daca stii ca te grabesti, ai face bine sa te abtii de la conducerea agresiva in lunile mai reci pana cand motorul a ajuns la temperatura corespunzatoare. In timpul iernii, densitatea uleiului se schimba, facandu-l sa curga mai lent in conducte. Motorul primeste o lubrifiere adecvata numai atunci cand intregul sistem se incalzeste. Asa ca da-i putin timp. O conducere agresiva de la inceput, creste riscul de supraincalzire si apar esecuri.

Nu accelera cu pedala de frana apasata
Daca accelerezi in timp ce actionezi si frana, vei accelera intr-adevar, dar vei provoca si deteriorari serioase cutiei de viteze mult mai repede. Deci renunta la astfel de practici.

Nu accelera inainte de a intra in modul „Drive”
Ce crezi ca s-ar intampla daca accelerezi la turatii mari in timp ce masina se afla in punctul neutru si treci brusc in modul „D”? Raspunsul este clar: vei pune un stres considerabil pe cutia de viteze si motor. Concluzia la acest aspect este ca daca doresti sa distrugi rapid o masina, aceasta este cea mai buna metoda.

De final

Conducerea unei masini cu cutie automata este mult mai relaxata, mai ales ca accelerezi si franezi fara sa schimbi trepte. Iar daca respecti cele scrie in acest articol auto, transmisia automata iti va servi fara probleme timp de multi ani.
Cum se conduce o masina cu cutie automata
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna cunoastere.