Cel mai prost motor din istoria concernului VW, este motorul 2.5 TDI V6, o creatie a producatorului german Volkswagen si a fost utilizat intr-o gama variata de vehicule, precum Audi A4, A6 sau VW Passat. Cu toate acestea, in ciuda popularitatii in randul soferilor, acest motor a fost adesea criticat si considerat unul dintre cele mai proaste motoare din istoria VW. Urmarind acest articol auto, poti afla in detaliu motivul pentru care acest motor a fost si este atat de controversat.
Istoric motor 2.5 TDI V6
Doua aspecte trebuie subliniate de la inceput. In primul rand, unitatea 2.5 TDI a fost proiectata de Audi. In al doilea rand, motorul cu acelasi nume 2.5 TDI, dar cu design in cinci cilindri, nu are aproape nimic in comun cu 2.5 TDI V6 in afara de origine.
Designul 2.5 TDI cu sase cilindri a aparut pe piata in 1997 si a debutat sub capota Audi A6 C5 , o generatie complet noua a acestui model. Predecesorul marcat C4, era propulsat de un motor de 2.5 cu cinci cilindri. La scurt timp dupa debut, motorul a aparut in toate celelalte modele cu motoare longitudinale instalate inainte de 2000, adica Audi A4, Audi A8, Volkswagen Passat si Skoda Superb.
Motorul 2.5 TDI V6 a fost conceput pentru a oferi un echilibru intre performanta si eficienta in consumul de combustibil. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, au aparut o serie de probleme si deficiente care au afectat reputatia acestui motor.
In 1999 a debutat varianta de 180 de cai putere, iar ceva timp mai tarziu, in 2001 (Audi A6 facelift), au aparut motoare complet modernizate, cu 155 si 180 CP. In anul urmator, puterea a fost crescuta de la 155 la 163 CP, dar fara modificari tehnice semnificative. In 2003, modernizarea a avut loc din nou , dar de data aceasta a fost foarte grava. Se poate presupune ca aceasta este a doua generatie a motorului 2.5 TDI.
Cel mai prost motor din istoria concernului VW
Este important sa luam in considerare ca evaluarea unui motor ca fiind „cel mai prost” este subiectiva si poate diferi in functie de preferinte si standarde ale fiecaruia. Fiabilitatea, economia de combustibil, puterea, cuplul si emisiile unui motor sunt cateva dintre lucrurile care pot influenta opinia cuiva despre performanta unui motor.
Exista mai multe optiuni de putere pentru motorul 2.5 TDI V6 si a fost folosit de multi ani. Au fost raportate si probleme cu anumite modele sau versiuni ale acestui motor in timp. Aceste probleme pot include probleme cu sistemul de injectare, probleme cu turbocompresorul sau probleme tehnice suplimentare. Cu toate acestea, este esential sa subliniem ca aceste probleme nu se aplica in mod universal.
Din punct de vedere mecanic, motorul 2.5 TDI este destul de avansat din punct de vedere tehnic atunci cand il comparam cu motoarele 1.9 sau 2.0 TDI. Are sase cilindri si deci doua chiuloase. Blocul este din fonta, chiuloasele sunt din aluminiu, iar in ele sunt incorporate doi arbori cu came. Distributia este antrenata de doua curele dintate.
Principale probleme ale motorului 2.5 TDI V6
In general, aceste motoare sunt impartite in doua generatii, primele sunt marcate cu un cod de trei litere care incepe cu litera A (de exemplu, AKN), iar altele cu un cod care incepe cu litera B (de exemplu, BCZ).
Motoare AFB si AKN
Initial, pe piata auto au aparut motoarele cu codurile AFB si AKN, coduri comune pentru Audi si Volkswagen. Desigur, astazi aceste motoare sunt vechi, adesea uzate si cu siguranta dupa s-au trecut prin mai multe reparatii. Problemele lor tipice includ:
– defectiuni ale sistemului de injectie (controlul pompei, blocarea pompei, defectiuni ale injectorului),
parti ale sistemului de sincronizare, inclusiv role;
– defectiuni ale sistemului de lubrifiere (pompa ulei);
– scurgeri de ulei;
Acestea sunt doar cele mai grave si tipice probleme pentru acest motor, ceea ce inseamna ca nu exista alte probleme tipice pentru multe motoare diesel, cum ar fi defectiunile supapei EGR , turbocompresorului sau debitmetrului.
Motor AKE
Din anul model 1999 (doar la Audi A6), a fost oferit un motor cu codul AKE, cu o putere de 180 CP. Din pacate, in afara de puterea crescuta si dinamica clar mai buna, acest motor nu a fost semnificativ mai bun decat predecesorul sau. Problemele cu lubrifierea au fost eliminate si debitmetrul a fost imbunatatit, dar acest lucru nu a afectat starea componentelor de sincronizare, care au continuat sa se blocheze. Si sistemul de injectie s-a uzat rapid.
Problemele motorului AKE sunt:
– defectiuni ale sistemului de injectie (controlul pompei, blocarea pompei, defectiuni ale injectoarelor),
parti ale sistemului de sincronizare, inclusiv role;
– deteriorare tacheti si culbutori;
Motoare AKE si AYM
AKE-ul la masinile din anul model 2001 (Audi A6 si Audi A4 B6) a fost modificat si, in plus, a aparut un motor foarte asemanator cu marcajul AYM (Audi A4 B6, Audi A6 si Skoda Superb) care genereaza 155 CP.
O schimbare semnificativa in ambele motoare a fost imbunatatirea sistemului de control al pompei de injectie si inlaturarea problemei cu blocarea acesteia. Datorita acestui fapt, functionarea injectoarelor a fost de asemenea imbunatatita.
Motor BFC
De fapt, motorul BFC este doar o avanpremiera a celei de-a doua generatii de 2.5 TDI, dar in practica nu este altceva decat un AYM usor modernizat. Puterea sa a fost crescuta de la 155 CP la 163 CP. A fost folosit inca din anul model 2002 la Audi A6 si A4 B6. Din punct de vedere tehnic, a fost imbunatatit doar controlul sistemului de injectie, ceea ce teoretic ar trebui sa imbunatateasca si mai mult durabilitatea pompelor si injectoarelor.
Defectiuni tipice BFC:
– parti ale sistemului de sincronizare, inclusiv role, uzura prematura;
– deteriorare tacheti si culbutori;
Motoare BCZ, BAU, BDH si BDG
Din anul model 2003, toate masinile Grupului VW au fost echipate cu motoare de o noua generatie cu un cod care incepe cu litera B. Erau BCZ si BDG (163 CP) si BDH si BAU (180 CP) la Audi A4 si A6. Unitatea BCZ nu a fost utilizata pe Passat, in timp ce Skoda Superb a folosit doar unitatea BDG.
Important este faptul ca motoarele BDG si BDH indeplinesc standardul Euro 4, care nu era inca necesar la acea vreme. Iar in ceea ce priveste motoarele BAU si BCZ, putem discuta doar de bine. In cele din urma, toate defectele au fost remediate, ceea ce a imbunatatit durata de viata a acestor motoare.
Caracteristici motor 2.5 TDI V6
Cu toate problemele mentionate mai sus, motorul 2.5 TDI V6 avea si cateva caracteristici notabile care au atras atentia soferilor. Una dintre aceste caracteristici a fost cuplul puternic pe care il oferea, ceea ce a facut ca vehiculele echipate cu acest motor sa fie capabile sa tracteze sarcini grele fara probleme. De asemenea, motorul 2.5 TDI a fost apreciat pentru economia de combustibil relativ buna, comparativ cu alti motoare diesel disponibile pe piata.
Mentinere motor 2.5 TDI V6 in conditii optime
Daca esti posesorul unei masini echipata cu motorul 2.5 TDI V6, este important sa acorzi atentie mentenantei corespunzatoare, pentru a preveni aparitia unor probleme majore, iar pentru a mentine motorul in conditii optime, este bine sa nu neglijezi unele aspecte.
Ulei si filtre
Asigura-te ca schimbi uleiul si filtrele conform programului recomandat de producator. Utilieaza intotdeauna un ulei de calitate si filtre de inalta performanta, pentru a prelungi durata de viata a motorului.
Verifica turbo
Monitorizeaza periodic starea turbo-ului si asigura-te ca nu exista semne de uzura sau defectiuni. Daca observi scaderea puterii sau aparitia fumului negru la esapament, contacteaza-ne imediat.
Verifica si inlocuieste componentele uzate
Axele cu came, supapele si alte componente, ar trebui verificate si inlocuite atunci cand este necesar. Aceasta poate preveni aparitia defectelor majore si poate prelungi durata de viata a motorului.
Program regulat de revizie
Mentine un program de revizii periodice la un service auto specializat pentru a verifica starea generala a motorului si pentru a efectua orice reparatii necesare.
De final
Pentru a rezuma, daca dintr-un motiv oarecare doresti sa cumpari o masina cu un motor 2.5 TDI , mai intai trebuie sa sti exact cu ce motor ai de-a face (nu trebuie sa ai incredere in vanzatorii care scriu diverse lucruri in anunturi pentru a tenta clientii) si in al doilea rand, sa fii constient ca este un motor V6 cu doua chiuloase si asezat longitudinal, cu toate consecintele acestui lucru.