Ce trebuie cunoscut despre supapa EGR, mai ales ca este posibil sa nu sti ce este o supapa EGR si de ce este responsabila, despre cat de des esueaza si care pot fi simptomele. Pentru unele persoane, EGR este un simbol al supunerii companiilor de automobile la cerintele standardelor de emisii de gaze de esapament. Altele, nici nu cunosc faptul ca au aceasta piesa in masina.
Ce este o supapa EGR si de ce se defecteaza, despre cum sa recunosti o defectiune EGR si cum sa o remediezi, sunt aspecte la care gasirea raspunsurilor la astfel de probleme nu va fi dificila. Deoarece acest sistem a fost utilizat pe scara larga la masini, incepand cu sfarsitul anilor 1990, este bine cunoscut mecanicilor. Astfel, acestia au fost familiarizati in detaliu cu tipologia muncii sale si despre rata de esec.
Mai poate fi si intrebarea de ce in anii 90? Raspunsul este unul simplu. In cautarea unor standarde de emisii din ce in ce mai stricte, producatorii de automobile trebuie sa recurga la metode din ce in ce mai ingenioase. Motorul cu ardere interna emite multe substante nocive, iar in functie de temperatura si sarcina, genereaza diversi compusi chimici, iar proportiile acestora in gazele de esapament se modifica.
Din pacate, s-a dovedit ca doar convertizorul catalitic, care a fost primul dispozitiv introdus in mod obisnuit in industria auto si destinat epurarii gazelor de esapament, nu era o solutie perfecta. Este pur si simplu imposibil de realizat un convertor catalitic care sa nu aiba o gama atat de larga de particule daunatoare imediat dupa pornirea motorului, chiar si la temperaturi scazute. Trecerea catre o supapa EGR a fost asadar o miscare naturala, mai ales ca acest mecanism a fost destul de simplu la inceput.
Ce trebuie cunoscut despre supapa EGR
Odata cu dezvoltarea sistemelor electronice de monitorizare, a fost posibil sa se proiecteze sistemul EGR in asa fel incat sa furnizeze gaze de esapament motorului doar atunci cand are sens. Totul se intampla datorita senzorilor si conexiunii sistemului cu unitatea calculator care controleaza functionarea unitatii de antrenare. Datorita acestui fapt, EGR stie exact ce se intampla in motor. Prin urmare, poate reactiona la aceste modificari ale caracteristicilor in mod continuu. Totusi, aici apare cel mai slab punct al sistemelor EGR, adica supapa EGR.
Functionare supapa EGR
Supapa EGR este unul dintre acele dispozitive care este responsabila de emisiile mai mici de substante nocive din gazele de eșapament si, in acelasi timp, unul dintre cele care provoaca cele mai multe probleme. Supapa EGR face parte din sistemul de recirculare a gazelor de esapament, responsabila de deschiderea si închiderea fluxului de gaze de esapament prin conducta care leaga sistemul de evacuare cu sistemul de admisie.
Sarcina sa este de a reduce continutul de oxigen din aerul care este furnizat cilindrilor, scazand astfel temperatura si incetinind procesul de ardere. Aceasta, la randul sau, reduce emisiile de oxizi de azot. La masinile moderne, supapa EGR este o parte integranta a intregului echipament al motorului, ceea ce are un impact direct asupra procesului de ardere. Fara el, computerul de control ar fi lipsit de unul dintre instrumentele cu care poate seta, de exemplu, temperatura in cilindru.
Care sunt urmarile acestor efecte? De baza, este efectul de putere mai mica. Prin aspirarea gazelor de esapament in admisie, amestecul de combustibil este mai putin saturat cu oxigen. Acest lucru trebuie sa afecteze eficienta unitatii de antrenare. In plus, se intampla ca funinginea retrasa impreuna cu gazele de evacuare in admisie sa inceapa sa se depuna pe supape sau, eventual, sa se combine cu pelicula de ulei. In acest fel, se formeaza o substanta groasa care poate deteriora nu numai supapele, ci si, de exemplu, turbocompresorul.
Cum recunosti defectiunea supapei EGR
Supapa EGR este unitatea executiva a intregului sistem. Este pur și simplu o supapa solenoidala controlata de electronica motorului, care deschide si inchide fluxul de gaze de esapament catre galeria de admisie. Este expusa la conditii grele de munca. Gazele de esapament nu sunt doar fierbinti, dar contin si funingine, combustibil diesel nears sau particule de ulei de motor. Aceste componente, care vin impreuna cu gazele de evacuare catre supapa, se depun pe ea. In acest fel se blocheaza functionarea acesteia in timp, fapt posibil sa o faca mai putin precisa.
Supapa trebuie sa se deschida si sa se inchida etans in mod fiabil, permitand gazelor de esapament sa intre in camera de ardere, asa cum este cerut de motor. Un mediu atat de ostil, in care supapa EGR a inceput sa functioneze, inseamna ca, odata cu trecerea timpului si cu numarul de kilometri parcursi, se va defecta aproape sigur. Cel mai adesea, supapa EGR se blocheaza in pozitia pe deschis si apoi apar simptomele caracteristice ale defectiunii sale.
Cel mai usor de recunoscut este cu siguranta fumul negru care iese din teava de esapament a unei masini cu motor diesel, in timpul unei accelerari rapide. Acesta este un simptom usor de observat, dar nu singurul. Defectiunea supapei EGR provoaca si alte simptome, precum:
– lipsa de putere a motorului la deplasare;
– smucitura sau pierdere temporara a puterii atunci cand se conduce cu viteza constanta;
– vibratii si mers inegal la ralanti;
– aprinderea martor motor din bord;
Oricare dintre aceste simptome ar trebui sa te avertizeze ca supapa EGR trebuie verificata (reparata/inlocuita). Printr-o deplasare la Service Auto Malu Mare, putem confirma, in urma unei diagnosticari computerizate, diagnosticul. Aceasta este situatia in cazul in care lampa portocalie cu simbolul motorului se aprinde pe tabloul de bord. Altfel, trebuie demontata si inlocuita. Mai trebuie stiut ca simptomele de deteriorare pot fi, de asemenea, transferate, de exemplu, la sonda lambda. Fapt ce inseamna ca se vor cheltui ceva bani in plus pentru reparatie.
Cum se repara supapa EGR
Din fericire, in marea majoritate a cazurilor, defectiunea supapei nu inseamnă necesitatea inlocuirii elementului, iar atelieul nostru poate rezolva repararea supapei EGR. Totul consta în demontarea elementului, curatarea temeinica (in acest scop se folosesc agenti chimici speciali care dizolva depunerile de funingine care etanseaza supapa), lubrifierea pistonului supapei astfel incat sa se deschida si sa se inchida fara obstacole, urmand remontarea.
Trebuie retinut ca o defectiune a supapei EGR este inregistrata ca o eroare in computerul motorului, asa ca, ar trebui sa se apeleze la serviciile unui service auto. Un mecanic nu numai ca va curata supapa, dar va sterge si erorile de pe computer, astfel incat masina sa functioneze ca noua.
Poti curata singur supapa EGR?
Daca iti pui intrebarea ca sa cureti supapa EGR a masinii de unul singur, ca urmare a descoperirii undeva ca pretul serviciului te sperie, din punct de vedere tehnic, este posibil. Tot ce ai nevoie este un pic de cunostinte mecanice, un set de chei si un garaj. In plus, vei avea nevoie de o perie, niste alcool sau solvent si un set de garnituri noi. Dupa dezasamblare, supapa trebuie mai intai inmuiata bine in benzina sau diluant. De asemenea, merita sa o lasi intr-o astfel de „baie” cateva ore bune. Dupa care, va fi mult mai usor s-o cureti.
Din pacate, autocuratarea supapei EGR este, asociata cu un anumit risc. La sistemele simple, actionate cu aer, dupa curatare, o data instalat mecanismul in motor, incepe sa functioneze. Din pacate, acelasi principiu nu se aplica supapelor controlate electronic. Aici, dupa dezmembrare, va fi necesara adaptarea computerului. Probabil ca nu vei putea face acest lucru in spatiul propriului garaj, fara acces la un computer de diagnosticare specializat.
De final
Amploarea unor astfel de evenimente ar trebui sa dea de gandit. Prin urmare, daca au aparut simptome de deteriorare la masina, solicita unui mecanic sa curete mecanismul, sau sa-l inlocuiasca. Mai ales ca, repararea supapei EGR este, in majoritatea cazurilor, atat de simpla incat nu exista riscuri de evidentiat. Si nu uita! Daca se dovedeste ca masina are o problema, indiferent de cauze, ne putem ocupa de masina ta. Totul este sa suni si sa faci o programare.
Daca consideri interesant acest articol auto din site, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie prietenilor pentru o mai buna informare si cunoastere.